مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20661 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

راههاي جلوگيري از فساد و زنا چيست؟

انحرافات اجتماعي و ترويج فساد، فحشا در اجتماع از طرف افراد فاسد، مطلبي است كه همواره از آغاز آفرينش انسان بوده و هست و انبياي عظام و اولياي الهي هميشه با اين افراد درگير بودهاند.

قطعاً افراد مفسد از مرام، فكر و خواستهاي اوليا و شهدا فرسنگها دورند. در مقطع كنوني، مقابله با اين مظاهر فساد، كار فرهنگي و جدي و ريشهداري ميطلبد كه بايد مردم و مسئولان به آن همت گمارند.

براي مقابله و پيشگيري از فساد ـ به عنوان يك وظيفه براي فرد فرد مسلمانان ـ به چند راه كار اشاره ميشود:

1. تقويت باورهاي ديني: اگر كسي به اين مرحلة از باور برسد كه خداوند را هميشه حاضر و ناظر بر كارهايش بداند ديگر سعي ميكند گناه نكند.

2. احياي فرهنگ اصيل اسلامي و آگاه كردن مردم از پيآمدهاي فساد;

3. امر به معروف و نهي از منكر;

بهترين روش مبارزه با ضد ارزشها امر به معروف و نهي از منكر است. قرآن درباره ياوران ]دين[ الهي ميفرمايد; همان كساني كه چون در زمين به آنان توانايي دهيم، نماز بر پا ميدارند و زكات ميدهند و به كارهاي پسنديده وا ميدارند و از كارهاي ناپسند باز ميدارند و فرجام همه كارها از آن خداست. (حج، 41)

4. شناساندن الگوهاي والا:

امروز يكي از تأسفهاي جدي اين است كه زن مسلمان آن چنان كه بايسته و شايسته است با چهرههاي بلند تاريخ اسلام آشنا نيست; زندگاني حضرت زهرا3 و فرزند برومندش پيامآور عاشورا حضرت زينبو ديگر چهرههاي والاي تاريخ گذشته و معاصر بايد براي زن مؤمن نشان داده شود تا بنگرد چه سان با حفظ هويت، شخصيت، وقار و متانت ميتواند در جامعه حضور پيدا كند و ايفاي نقش نمايد; قل إن كنتم تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي; (آلعمران، 31) (اي پيامبر) بگو: اگر خداوند را دوست ميداريد، از من پيروي كنيد.(ر.ك: حجاب از ديدگاه قرآن و سنت، فتحيه فتاحي زاده، ص 180 ـ 189، دفتر تبليغات اسلامي.)

قرآن كريم در مورد زشتي زنا ميفرمايد: وَ لاَتَقْرَبُواْ الزِّنَيََّ إِنَّهُ كَانَ فَـَحِشَةً وَسَآءَ سَبِيلاً; (اسرأ، 32) و نزديك زنا نشويد كه كار بسيار زشت و بد راهي است.

حضرت عليميفرمايند: از پيامبر9 شنيدم كه در زنا شش اثر سوء است; سه قسمت در دنيا: 1. گرفته شدن صفا و نورانيت از انسان; 2. قطع شدن روزي; 3. تسريع در نابودي.

و سه قسمت در آخرت: 1. غضب پروردگار; 2. سختي حساب; 3. داخل شدن در آتش جهنم و يا باقي ماندن ابدي در جهنّم.(مجمعالبيان، مرحوم طبرسي، ج 6، ص 638، انتشارات ناصر خسرو.)

يكي از راههايي كه اسلام براي جلوگيري از زنا قرار داده، قانون حدّ است. در مورد حدّ زنا در قرآن چنين آمده است: الزَّانِيَةُ وَ الزَّانِي فَاجْلِدُواْ كُلَّ وَ َحِدٍ مِّنْهُمَا مِاْئَةَ جَلْدَةٍ; (نور، 2) به هر يك از مرد و زن زناكار صد تازيانه بزنيد. (البته اين حدّ، مخصوص زن و مردي است كه همسر نداشته باشند.)

راههاي ديگر جلوگيري از كار زشت زنا، ازدواج است. قرآن كريم در اين مورد ميفرمايد: وَ أَنكِحُواْ الاْ ئَيَـَمَيَ مِنكُمْ وَ الصَّـَـلِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَ إِمَآغكُمْ إِن يَكُونُواْ فُقَرَآءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِي وَ اللَّهُ وَ َسِعٌ عَلِيمٌ ;(نور،32) بي همسران خود و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد. اگر تنگدستيد، خداوند آنان را از فضل خويش بي نياز خواهد كرد و خدا گشايشگر داناست.

راههاي ديگر براي جلوگيري عفت است. قرآن كريم در اين مورد ميفرمايد: وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لاَيَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّيَ يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِه...;(نور،33) و كساني كه ]وسيلة[ زناشويي نمييابند، بايد عفت ورزند تا خدا آنان را از فضل خويش بي نياز گرداند...

راه ديگر، جلوگيري از چشمچراني و بي حجابي است، كه تداوم آنها به زنا منجر ميشود. قرآن در اين مورد ميفرمايد: قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّواْ مِنْ أَبْصَـَرِهِمْ وَ يَحْفَظُواْ فُرُوجَهُمْ ذَ َلِكَ أَزْكَيَ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرُ بِمَا يَصْنَعُون # وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَـَتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَـَرِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ...;(نور،30و31) به مردان با ايمان بگو: ديده فرو نهند و پاكدامني ورزند، كه اين براي آنان پاكيزهتر است، زيرا خدا به آن چه ميكنند آگاه است. و به زنان با ايمان بگو: ديدگان خود را ]از هر نامحرمي[ فرو بندند و پاكدامني ورزند...

يكي ديگر از راههاي پيشگيري، اين است كه جامعه از آنچه محرّك شهوت جنسي است مانند عكسها، فيلمهاي مستهجن، پاك شود.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 14، ص 436، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.